Wednesday, November 5, 2008

fandeyian okultika hymnology

“Queen of idolizing grace,
Iconized in knowledgedom of blackness,
Ghaibance magick visionaring extreme-most witchism Jaya Kewijayaan,
Honorary in inpenatrable strength”


Bait2 lirik lagu karya ‘As Sahar’ yang bertajuk ‘Fandeyian Okultika Hymnology’ ,

menarik kan tajuknya, apa maksudnya?

aku pun siyes tak tahu,


sedang aku boring stadi, ttba tangan aku amat galak untuk memainkan lagu yg aku rs amat challenging ini,

nk kasi mahir,mau berkematu praktis..

selama ni aku just layan jek lagu nih, apa yg dia nyanyi pun aku tatau,

natang apa la yg dijeritkan, celah mn nk phm?

bila tgk lirik dia, siyes aku kusut musut,

tp lagu dia mmg best lahanat, ending solo yg amat sedap,

lagu2 sesat,dengaq buleh,amal jgn


lirik siap ada crita2 pasai Jaya Kewijayaan lg tuh,

adakah dia nk crita pasai ketuanan melayu di nusantara dulu?

only they knows..


sbb pa la yg depa xtulih lirik2 yg senang sket?

crita la pasai kisah cinta kau dan aku, bulan bintang menjadi saksi,

and whatsoever…

aha, tu yg org ckp think out of the box kot,

apa barang crita benda2 simple camtu,

bek nyanyi something yg bule educate listener,


terigt lak tym aku tgk rhythm of champion,

ada satu grup nyanyi lagu pasai ‘batu belah batu bertangkup’,

style gila, muka sorg2 ganas gila,

tp nyanyi lagu pasai hikayat rakyat,

mmg respek sbb kreatif,

tp laguny kurang menarik, kurangnya solo2 mengancam la beb,

nway, mmg salut la sama you all..


P/s: aku still tak suka interpret lirik sesuatu lagu, suara penyanyi tu aku ibaratkan cam satu instrument, sama seperi piano,sama seperti gitar, perkataan yg disusun menjadi lirik itu hanyalah untuk mencapai note2 agar secocok dengan melodi sesebuah lagu..fuyoo ayat


6 comments:

Anonymous said...

yup..
melody tu lg best dgr
tangkap mlodi best,then bru paham lirik
x phm pon xpe
tp aku jenis slalu trsenang faham n ingat lirik
hehe
kalo lirik x best pon xpe
da masyuk kt tlinge da dgr bukan kesah ape dah
hehe

Mohd Najmie said...

wow anep ko ade blog rupenye

time aku form 4 dulu pon ade member aku suke main lagu as sahar ni, fandeyian okultika hymnology
dia pon dok practice solo lagu ni

ko ade lirik dia? aku nak
aku dok cari ape diorang nyanyi, aku aram tak dgr ape
(btw aku ade 2 je lagu as sahar, satu lg 'jihad', haha, xleh bla nama lagu)

weh aku link kau

anep said...

sakinah,
we share the same idea here,
should i call it as chemistry between us,hahaha

najmie,
ko ade 2 jek lagu as sahar,
aku ada satu je we,hahaha
lg nice..
aku jugak mau link ko nya blog ok..

Anonymous said...

oh anep..
maybe..
who knows?
haha

Anonymous said...

anep,
senang cerita lirik ni pasal kisah Mona Fandey la. metafora lebih2 tu buat2 paham ja.

Anonymous said...

lirik dia tentang mengagungkan mona fandey.

tajuk pn dah membawa maksud:
Fandeyian = fandey
Okultika = occult atau pertubuhan
Hymnology = zikir

4 baris lirik last skali dah betul2 tunjuk lirik dia sesat

Upon guided path of Iblys
Ritualized in feast of blood

By your name Mona
You’ll remain a monarch in my eyes...

dah terang2 dia ckp dgn panduan iblis, mona paling tinggi di mata dia.

lirik dia byk campuran indon dan Celtic polytheism.

apa2 pn solo penutup dia mmg best tp syg lirik menyesatkan